KPR 3974
LATIHAN MENGAJAR 1
RANCANGAN PENGAJARAN
MINGGU 3
KUMPULAN
UPSI K00451(A151PJJ)
DISEDIAKAN OLEH
NAMA
|
ROZIAH BINTI ABDUL LATIP
|
NOMBOR ID
|
D20112055558
|
NOMBOR TELEFON
|
0142825055
|
NAMA TUTOR E-LEARNING: DR. ZULKIFLEE
B. OSMAN
TARIKH SERAH: 11 OCTOBER,
2015
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
BAHASA MELAYU TAHUN 4
MINGGU 3
Nama Guru Pelatih :
PUAN ROZIAH BT. ABDUL LATIP
Mata Pelajaran :
BAHASA MELAYU
Bilangan Murid :
20 0RANG
Tahun : 3
CEMERLANG
Tarikh : 13.07.2015
Masa :
1.00-2.00 PETANG
Tema
|
Keselamatan
|
Tajuk
|
Berwaspada
selalu
|
Objektif
|
Di akhir pengajaran dan pembelajaran ini, murid dapat:
1. Membaca teks yang mengandungi ayat tunggal susunan
biasa dan ayat
tunggal
susunan songsang.
2. Mengenal pasti 3 ayat tunggal susunan biasa , ayat
tunggal susunan
songsang dan
ayat majmuk.
3. Menulis 5 ayat tunggal susunan biasa, 5 ayat tunggal
susunan songsang
dan 5 ayat
majmuk.
|
Fokus
Utama
|
Standard Kandungan
|
2.3
|
Membaca kuat pelbagai bahan
bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
|
Standard Pembelajaran
|
2.3.2
|
Membaca kuat pelbagai bahan bacaan yang mengandungi ayat
tunggal sususan biasa dan susunan songsang dengan lancar, sebutan dan
intonasi yang betul dan jelas.
|
|
Fokus
Sampingan
|
Standard Kandungan
|
3.2
|
Menulis
huruf, suku kata, perkataan, frasa dan ayat secara mekanis dengan betul dan
kemas.
|
Standard Pembelajaran
|
3.2.6
|
Menulis
ayat tunggal dan ayat majmuk secara mekanis dengan betul dan kemas.
|
|
Pengisian
Kurikulum
|
Ilmu: Pendidikan Keselamatan Jalan Raya
Nilai: Berdikari, Berani
KBT: Menjana idea, mengenal pasti
EMK:
Kreativiti dan inovasi
TMK:
Belajar melalui TMK
|
||
Kemahiran
Bahasa
|
·
Perkataan berimbuhan
·
Ayat Tanya
|
||
Alat
Bantu
Mengajar
|
·
Kad Perkataan, Lembaran Kerja/Buku Aktiviti,
radio
|
||
Pengetahuan
Sedia Ada
|
Murid
faham dan tahu tentang panduan menjaga keselamatan diri
|
AKTIVITI
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
Langkah/
Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran Dan Pembelajaran
|
Catatan
|
Set Induksi
5 Minit
|
Rakaman
Kebakaran
Soalan:
1. Apakah yang
dengar melalui
rakaman tadi?
2. Apakah kemungkinan
yang berlaku jika kita
membiarkan api
marak?
3. Mengapa kamu kena
berwaspada apabila
menggunakan api?
|
1. Murid mendengar
rakaman melalui radio.
2. Murid bercerita
tentang isi rakaman
yang
mereka dengar.
3. Murid bersoaljawab
dengan
guru.
4. Guru mengaitkan
jawapan
murid
dengan isi pelajaran
pada hari ini.
|
ABM:
·
Radio
·
Spaker
·
Handphone
KBT:
·
Menganalisis
·
Mengecam
Nilai:
·
Berdaya saing
Teknik:
·
Bersoal jawab
·
Bercerita
|
Langkah 1
10 Minit
|
Buku Teks
Petikan
|
1. Guru arah murid buka
buku teks (ms27)
2. Murid membaca petikan dalam
buku teks.
3. Guru memperkenalkan
Ayat tunggal susunan
songsang, ayat tunggal
susunan biasa dan ayat
majmuk kepada murid-
murid.
4. Guru membimbing murid mengenal pasti ayat tunggal susunan
songsang, ayat susunan biasa dan ayat majmuk.
5. Murid menyalin di
dalam buku tulis.
|
ABM :
·
Buku Teks
·
Petikan
Teknik :
·
Bersoal jawab
·
Sumbang saran
Kaedah:
·
Bacaan Imbasan
KBT:
·
Mengumpul
·
Mengelaskan
BCB:
·
Bacaan Intensif
|
Langkah 2
15 Minit
|
Aktiviti Kumpulan
Kumpulan 1
Soalan.
·
Buat 5 ayat tunggal susunan songsang.
Kumpulan 2
Soalan:
·
Buat 5 ayat susunan biasa
Kumpulan 3
Soalan:
·
Buat 5 ayat majmuk.
|
1. Guru mengagihkan
murid-murid kepada
3
kumpulan.
2. Setiap kumpulan
diedarkan lembaran
kerja dan berbincang
untuk menjawab
soalan
3. Guru memantau dan
membimbing setiap
kumpulan.
4. Hasil jawapan
dibentang di hadapan
kelas.
5. Murid dan guru
membuat pembetulan
|
Teknik:
·
Perbincangan
ABM:
·
Lembaran Kerja
KBK:
·
Mengenalpasti
·
Mencari maklumat
Nilai:
·
Kerjasama
·
Prihatin
·
Tekun
Konstruktivisme :
·
Menjana minda
|
Langkah 3
15 Minit
|
Latihan Dalam Buku Aktiviti M/S
27
|
1. Murid berpecah dari kumpulan
2. Murid diarah sediakan
buku tulis masing-
masing.
3. Murid menyalin latihan melalui
buku aktiviti ke buku tulis masing-masing.
4. Guru bimbing murid menjawab
soalan
5. Seramai 5 orang murid
diarahkan untuk
menulis jawapan
mereka di papan putih.
6. Murid yang menjawab
dengan betul diberikan
pujian.
7. Murid yang
memberikan jawapan
yang kurang
memuaskan diberikan
dorongan dan
peneguhan.
|
Nilai:
·
Kerjasama
·
Prihatin
·
Tekun
Konstruktivisme :
·
Memindahkan maklumat
·
Mengenal pasti
BBM:
·
Buku Teks
·
Buku Aktiviti
|
Penutup
5 Minit
|
Nilai-nilai murni
|
1. Guru menerapkan
nilai-nilai
murni
2. Guru menutup
pelajaran pada hari ini.
|
Nilai:
·
Patuh
·
Kerjasama
·
Rajin
|
Penilaian Pengajaran dan pembelajaran
|
·
Murid dapat menulis ayat tunggal susunan
songsang, ayat tunggal susunan biasa ,dan ayat majmuk dengan betul .
|
Refleksi
|
KEKUATAN
·
Penggunaan
radio yang menarik di dalam set induksi dapat menarik minat dan
menjana idea murid..
·
Demikian juga aktiviti kumpulan penglibatan murid kelihatan aktif dan dapat
menarik minat murid dalam mencari
maklumat dan perkataan-perkataan yang dikehendaki.
·
3 orang murid diberi bimbingan dan aktiviti
pemulihan.
·
Murid pasif 2 orang dapat dibimbing dengan
baik
KELEMAHAN
·
Masih lagi tidak dapat mendekati murid yang
pasif
(1 orang).
|
LAMPIRAN
AKTIVITI KUMPULAN LANGKAH 2
Kumpulan 1.
Arahan:
Bina 5 ayat kamu sendiri dengan menggunakan
ayat tunggal susunan songsang.
1._____________________________________________
_____________________________________________
2._____________________________________________
_____________________________________________
3._____________________________________________
_____________________________________________
4._____________________________________________
_____________________________________________
5._____________________________________________
_____________________________________________
Kumpulan 2.
Arahan:
Bina 5 ayat kamu sendiri dengan menggunakan
ayat tunggal susunan biasa.
1._____________________________________________
_____________________________________________
2._____________________________________________
_____________________________________________
3._____________________________________________
_____________________________________________
4._____________________________________________
_____________________________________________
5._____________________________________________
_____________________________________________
Kumpulan 3.
Arahan:
Bina 5 ayat kamu sendiri dengan menggunakan
ayat majmuk.
1._____________________________________________
_____________________________________________
2._____________________________________________
_____________________________________________
3._____________________________________________
_____________________________________________
4._____________________________________________
_____________________________________________
5._____________________________________________
_____________________________________________
No comments:
Post a Comment