KRM 3073
PENGAJARAN MATEMATIK SEKOLAH RENDAH
TUGASAN 1
ISU-ISU KOTEMPORARI DALAM PENDIDIKAN
ISU PENGGUNAAN ICT DALAM PENGAJARAN MATEMATIK
KUMPULAN
UPSI102142PJJ
DISEDIAKAN OLEH
NAMA
|
ROZIAH BINTI ABDUL LATIP
|
NOMBOR ID
|
D20112055558
|
NOMBOR TELEFON
|
0142825055
|
NAMA TUTOR
E-LEARNING: PROF DR NOOR SHAH
TARIKH
SERAH: 29 MAC, 2015
ISI
KANDUNGAN
Bil.
|
Perkara
|
Muka Surat
|
01.
|
Pengenalan
|
3-4
|
02.
|
Apakah Matematik
|
5
|
03.
|
Keperluan
Perubahan Dalam Matemati
|
6
|
04.
|
Maksud Isu
Kotemporari
|
7
|
05.
|
Isu
Penggunaan ICT Dalam Pembelajaran Matematik
|
8-17
|
06.
|
Rujukan
|
18
|
1.
Pengenalan
Perubahan
sistem pendidikan di negara ini selepas kemerdekaan merupakan hasil daripada
segala proses yang bertitik tolak daripada perancangan program-program kerajaan
pada masa itu untuk melaksanakan berbagai peruntukan dan peraturan yang
termaktub dalam Ordinan Pelajaran 1957 dan Akta Pelajaran 1961. Dasar-dasar
pendidikan negara sentiasa dikaji semula dan kurikulum pendidikan sentiasa
dikemaskinikan bagi meningkatkan mutu pendidikan untuk memastikan keberkesanan
pelaksanaannya sebagai persediaan untuk menghadapi cabaran alaf baru ini. Oleh
yang demikian, tidak dapat ditolak hakikat bahawa dari semasa ke semasa aspek
matlamat dan peranan pendidikan negara telah disesuaikan dengan matlamat dan
keperluan rancangan negara. Dalam hal ini, matlamat pembangunan pendidikan
sentiasa diberikan penekanan yang wajar. Prosesnya telah merangkumi pelbagai
aspek pembangunan dalam program pendidikan berasaskan kepada dasar-dasar umum
dan khusus yang diputuskan dari semasa ke semasa. Justeru itu, banyak perubahan
telah berlaku dengan pesatnya dan antara yang terpenting ialah penggubalan
Kurikulum Sekolah Bestari yang telah mengambil contoh amalan-amalan yang
terbaik di seluruh dunia serta menggabungkan elemen-elemen yang akan
membolehkan sistem pendidikan mencapai matlamat Falsafah Pendidikan Negara.
Anjakan paradigma ini telah menjadikan teknologi satu “cornerstone” penting
bagi pendidikan.
.Sesiapapun
pendidik atau ahli-ahli akademik tentu mereka sering mengikuti isu-isu
kontemporari dalam pendidikan. Apakah kita sudah arif tentang maksud isu ini?. Dalam ruang lingkup pendidikan, istilah
“isu” mempunyai beberapa makna, antaranya adalah seperti berikut:
§ Sesuatu yang memerlukan penyelesaian:
§ Perkara yang dipertikaikan oleh pihak
yang berbeza pendapat;
§ Masalah, persoalan, atau masalah yang
memerlukan penyelesaian;
§ Keadaan, perkara, topic atau masalah
yang memerlukan penyelesaian;
§ Perkara pokok yang dipersoalkan dan
memerlukan resolusi; dan
§ Masalah yang berpunca daripada
perbezaan pendapat yang berasaskan system nilai berbeza yang menghasilkan cara
berbeza untuk melakukan perkara tertentu.
Secara realitinya, isu
pendidikan melibatkan keperluan, keprihatinan atau kebimbangan manusia semasa
mengurus perubahan yang berlaku dalam kehidupan mereka. Mengikut Nik Aziz Nik
Pa (2008), isu pendidikan merupakan idea, perkara, atau topic tersebut.
Menurutnya lagi, sesuatu isu wujud apabila kumpulan rang yang mengalami kesan
polisi pendidikan yang tertentu mempunyai nilai pertimbangan yang berbeza
tentang apa yang sepatutnya berlaku.
2. Apakah Matematik?
Bagi
kebanyakkan orang, persoalan apakah itu Matematik adalah persoalan yang selalu
cuba dielakkan kerana mencari jawabannya adalah satu usaha yang rumit. Ini tidak bermakna bahawa soalan ini tidak
penting, tetapi adalah persoalan ini amat sulit untuk dijawab dan jawaban
diperolehi sekalipun ia akan lebih berbentuk “cyclic”. Walau bagaimanapun
sebagai pendidik yang memiliki ilmu harus meneliti dan memberi penjelasan
kepada persoalan “apakah itu matematik” kerana terdapat 3 sebab iaitu:
1.
Kebanyakkan orang yang bukan pakar matematik seperti pakar sosiologi, pskilogi,
pentadbir sekolah termasuk kadang kala guru matematik serta orang awam ada
umumnya menganggap matematik sebagai disiplin yang static dan terhad kepada
proses mengira seperti yang terdapat dalam buku teks dan buku aktiviti sekolah
sahaja.
2.
Kebelakangan ini timbul kesedaran di kalangan ahli pendidikan matematik tentang
pentingnya untuk memberi gambaran yang baik dan lengkap mengenai matematik dan
apakah sebenarnya yang dilakukan oleh seseorang ahli matematik. Usaha ini
adalah bertujuan untuk mempopularkan matematik kepada masyarakat yang lebih
luas. Lantas matlamat akhirnya ialah untuk mewujudkan satu pemikiran baru
mengenai matematik dan ciri-ciri keunikkannya serta kegunaannya dapat dihayati
oleh masyarakat umum.
3.
Matematik boleh dilihat daripada pelbagai sudut dan pelbagai prespektif.
Seseorang itu boleh mentakrifkan matematik sebagai permaisuri bagi sains (Bell,
1978) atau sebagai bentuk bahasa, mempunyai struktur mantik yang tertentu,
sebagai satu bidang ilmu untuk memahami nombor dan ruang, sebagai satu siri
kaedah untuk mendapat rumusan tertentu, atau sebagai satu aktiviti intelek yang
memberangsangkan (Kline, 1962).
3. Keperluan
Perubahan Dalam Pendidikan Matematik
Perkembangan teknologi
telah banyak mempengaruhi setiap liku-liku kehidupan masa kini. Oleh itu,
budaya sekolah seharusnya perlu diubahkan daripada sesuatu yang berdasarkan
memori kepada berpengetahuan, berpemikiran kreatif dan penyayang dengan
menggunakan teknologi terkini (KPM, 1997). Perlaksanaan Sekolah Bestari dapat
membuka tempat dan ruang seluas-luasnya kepada teknologi dalam sistem
pendidikan. Mengikut pengarang buku “Reshaping Schools Mathematics: A
Philosophy and Framework For Curriculum” (National Research Council, 1990)
telah membincangkan kepentingan perubahan dalam pendidikan matematik. Antaranya
ialah:
- pendidikan matematik perlukan
perubahan kerana kini ia diperlukan oleh semua rakyat dari pelbagai bidang
dan bukannya untuk segelintir masyarakat. Oleh yang demikian, skop dan
kualiti Matematik perlu diperkembangkan lagi dengan ide-ide baru yang
canggih,
- ciri bidang matematik telah
berubah untuk menyediakan rakyat yang celik matematik dalam bidang
teknologi demi menghadapi cabaran alaf baru,
- perkembangan teknologi telah
menyebabkan keperluan kemahiran berfikir dan penyelesaian masalah yang
efektif,
- pandangan pelajar juga telah
berubah di mana kanak-kanak zaman kini ingin belajar dengan lebih aktif
dengan pembinaan idea sendiri serta berkeupayaan menganalisa dan menerokai
penyelesaiaan masalah mereka,
- perubahan dalam persaingan
ekonomi antarabangsa juga merupakan suatu aspek yang membawa kepada
perubahan dalam pendidikan matematik pada semua peringkat.
Daripada
titik ini, pengiktirafan peranan teknologi dalam pendidikan matematik telah
membawa pembelajaran matematik melampaui batasan pembelajaran kemahiran sahaja
dan juga telah menimbulkan keperluan dalam merombak semula perhubungan konsep
serta konseptual dengan pengajaran pembelajaran matematik.
4. Maksud Isu Kontemporari.
Dalam bidang pendidikan,
isu pendidikan boleh dibahagikan kepada tiga iaitu Isu Kontemporari,
Isu Sedang Muncul dan Isu
Futuristik. Antara ketiga-tiga isu ini, Isu Kontemporari merupakan isu yang
mendapat perhatian luas kerana ia memerlukan isu yang perlu ditangani dengan
segera. Isu kontemporari merujuk kepada isu semasa atau isu masa kini. Isu ini
selalunya mendapat perhatian dan minat yang tinggi dalam kalangan masyarakat.
Tindakan perlu diambil dengan segera demi untuk menangani isu tersebut
Contohnya, isu Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI).
5. Isu Penggunaan ICT Dalam Pembelajaran Matematik
Di Malaysia isu-isu dalam
pendidikan matematik boleh dikategorikan kepada beberapa komponen, antaranya
isu tentang pengajaran dan pembelajaran, penilaian dan penyelidikan. Lantaran
itu, isu dalam pendidikan boleh membabitkan satu atau lebih kompenan, dan dalam
sebarang bidang pengajian termasuk pendidikan matematik, pengetahuan manusia
tidak berbentuk lengkap dan terdapat pelbagai isu yang perlu ditangani serta
perhatian perlu diberikan kepada kekurangan dalam pengetahuan dan masalah yang
belum diselesaikan dengan persoalan yang releven dan kemudiannya berusaha
mencari jawapan melalui penyelidikan yang sistematik.
Sebagai contoh ialah isu
pengajaran pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI).
Dunia
hari ini semakin berkembang maju dalam pengaplikasian ICT, perkembangan ini
turut mempengaruhi Malaysia yang semakin pesat dari segi penerokaan ICT dalam
kehidupan masyarakatnya. ICT merujuk kepada Information And Communication
Technologies. ICT telah digunakan secara meluas dalam semua aspek sama ada dari
sudut ekonomi, social, pentadbiran, pendidikan dan sebagainya. Anjakan
perubahan dalam pendidikan di Malaysia melalui rangkaian teknologi maklumat
sudah tentu memberi impak yang besar terhadap kreadibiliti para guru kerana
guru bukan lagi menjadi agen penyampai ilmu pengetahuan akan tetapi berperanan
sebagai perancang, tutor dan pemudahcara serta penilai terhadap input
pembelajaran murid. Kepesatan perkembangan ICT turut menyaksikan murid akan mempunyai
ramai guru selain guru di sekolah. Mengapa ia dikatakan begitu?, ini adalah
kerana murid boleh belajar di rumah atau di mana-mana sahaja melalui internet.
Hari ini
kita tidak dapat menafikan lagi, para guru perlu mengaplikasikan penggunaan ICT
dalam pengajaran dan pembelajaran selaras dengan perubahan masa. Anjakan
perubahan yang dilakukan itu akan menghadapi isu dan impak negative yang perlu di hadapi dan diselesaikan
bersama. Walaubagaimanapun, pengaplikasian ICT telah menimbulkan masalah terhadap
pengajaran dan pembelajaran di Malaysia. Namun Kementerian Pendidikan Malaysia
telah berusaha untuk mengatasi permasalahan ini.
Bila
diteliti secara mendalam di sini kita lihat bagaimana guru dan institusi
sekolah dapat memainkan peranan dalam mengadakan kawalan dalaman dan kawalan
luaran. Kawalan secara dalaman kepada murid dilaksanakan melalui penyerapan dan
penghayatan nilai-nilai moral, budaya dan agama dalam organisasi dan
masyarakat, pengukuhan falsafah dan prinsip hidup dengan menanamkan niat untuk
membawa kebaikkan kepada alam sejagat dan kekuatan rohani dalam menempuh
sebarang cabaran. Kawalan secara luaran pula dilaksanakan dalam bentuk
penguatkuasaan etika dan peraturan yang berkaitan dengan computer. Namun sejak
perlaksanaannya timbul pelbagai isu dan cabaran dalam perlaksanaan ICT dalam
pengajaran dan pembelajaran Matematik di sekolah terutamanya dalam isu PPSMI.
Mohd Nor
Bakar dan Rashita A. Hadi (2011) berkata,
daripada kajian yang telah dijalankan adalah didapati para guru jarang
sekali menggunakan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran ICT dan masih
mengamalkan pengajaran tradisional. Isu ini timbul kerana factor guru kurang
mahir dalam ICT, kekurangan computer, gangguan talian internet, masalah
teknikal dan sebagainya. Impaknya pengajaran dan pembelajaran Matematik dengan
menggunakan ICT tidak berjalan seperti yang disasarkan.
Pada
masa kini, masalah utama yang wujud adalah dari para pendidik itu sendiri.
Generasi yang wujud sebelum era 1970an, adalah generasi yang kurang pandai dan
cekap mengendalikan peralatan-peralatan ICT. Hal ini sangat jauh berbeza dengan
generasi yang era 1990an yang lebih cekap dan berpengetahuan luas dalam ICT.
Masih terdapat ramai guru yang tidak berkeupayaan menggunakan computer untuk
memasukkan data, masih tidak boleh menggunakan Microsoft Word untuk menaip
surat rasmi apatah lagi membuat bahan bantu mengajar melalui computer. Perkara
inilah yang menjadi kegagalan PPSMI dilaksanakan di sekolah dan penggunaan
ICT dalam pengajaran dan pembelajaran
terbantut. Walau bagaimanapuna, dalam hal ini guru hendaklah memandang ke
hadapan dan perlu sentiasa proaktif agar
berusaha memahirkan diri dalam bidang
komputar selaras dengan perkembangan semasa.
Jesteru
itu, KPM telah mengambil langkah dengan memberi latihan intensif kepada semua
guru menerusi program dan kursus khas yang ditawarkan. Melalui latihan dalam
perkhidmatan (LDP), gutu-guru diberi taklimat khas dan hands-on penggunaan ICT
dalam pengajaran dan pembelajaran seperti perisian Microsoft words dan Mocrosof
Excel, pengurusan emel, blog dan sebagainya oleh pakar-pakar ICT.
Dapatan
kajian oleh Abd. Razak dan Saidanorlaili Ali (2011) menunjukkan kebanyakkan
para guru telah mengikuti kursus berkaitan Pengendalian Courseware seperti
Kursus Oreintasi Kurikulum Sains dan Matematik, latihan profisiensi Bahasa
Inggeris melalui kursus 2 Days On-Site dan 5 Days Full Immersion dan latihan
ICT untuk pengoperasian perkakasan notebook dan LCD. Kursus ini sangat membantu
para guru dalam penggunaan courseware. Namun terdapat beberapa masalah yang
dihadapi para guru seperti pengendalian peralatan ICT dan pengajaran Matematik
sukar diikuti oleh murid-murid kerana kandungan courseware yang tidak mesra
pengguna. Kesimpulannya kebanyakkannya guru yang menggunakan courseware tetapi
tahap penggunaannya adalah sederhana.
Selain
itu juga, penggunaan ICT dalam pdp di Malaysia meluasan lagi jurang perbezaan
di antara murid Bandar dan murid luar Bandar. Murid di luar Bandar kurang
terdedah kepada gajet-gajet ICT dalam kehidupan seharian mereka. Hal ini,
menyebabkan kesulitan pada pihak guru untuk menggunakan ICT dalam pdp. Tambahan
pula kebimbangan pihak sekolah terhadap murid kerana mereka boleh melayari
laman-laman web yang tidak berkaitan dengan pdp seperti games, laman social
Facebook dan Myspace, freindster, pautan-pautan yang berkaitan dengan seks dan sebagainya. Penyalahgunaan ini boleh
menimbulkan jenayah dan seks bebas di kalangan murid-murid sekolah.
Berdasarkan
isu-isu dan masalah yang berlaku di kalangan guru dalam melaksanakan ICT dalam
pdp, di sekolah, sudah pastilah pentadbir sekolah memainkan peranan penting
dalam pembudayaan ICT di kalangan warga sekolah. Menurut Mohd Izham dan
Noorazah (2009) berpendapat bahawa segala perubahan sekolah terutamanya tentang
perlaksanaan ICT perlu bermula daripada keprihatinan dan tindakan pentadbir
sekolah itu sendiri iaitu pentadbir selaku pemimpin perlu merangka dan
merancang perubahan budaya yang positif dan teknologi yang berasaskan ICT.
Namun hakikatnya terdapat pihak pentadbir yang
bersikaf negatife terhadap perlaksanaan ini. Mereka bersikap lepas tangan dan
kurang memberi sokongan terhadap guru dalam penggunaan ICT. Pentadbir masih
berada ditakuk lama kerana masih mengamalkan kaedah tradisional serta tidak
membudayakan ICT dalam pdp. Kesannya, perlaksanaan ICT merosot penggunaannya di
kalangan guru. Apa yang lebih mengecewakan lagi, ada pihak pentadbir yang tidak
memberi kerjasama kepada guru dalam meningkatkan pengaplikasian ICT dalam
proses pdp. Adakalanya kritikan dan sindiran yang dilontarkan oleh para
pentadbir serta memperlekehkan usaha guru dalam menerapkan kaedah pengajaran
berasaskan ICT. Impaknya terhadap emosi dan persepsi guru, impian dan usaha
guru-guru terjejas dan seterusnya guru tidak lagi menitikberatkan penggunaan
ICT dalam pdp mereka di bilik darjah.
Di dalam
membudayakan ICT di sekolah, sudah pasti pentadbir harus bertanggungjawab dalam
menjayakan perlaksanaannya. Berikut adalah adalah strategi yang boleh
dipraktikan oleh semua sekolah:
1.
Membuat pemilihan kajian tindakan berdasarkan pengajaran teknologi
instruksional di peringkat daerah, negeri dan kebangsaan.
2. Bahan terbaik diperingkat kebangsaan akan
dikumpulkan melalui CD dan disebarkan diseluruh Negara
3. Mewajibkan bakal guru di university mengambil
dua atau tiga kertas berkaitan computer sebagai subjek teras.
4.
Mengutamakan kursus latihan dalam perkhidmatan (LADAP) yang berkaitan teknologi
instruksional
4.
Mengwujudkan sikap positif jangka panjan guru terhadap teknologi instruksional
melalui motivasi intrinsic
6. Guru
sendiri hendaklah berperanan dan rasa bertanggungjawab untuk menyediakan
keperluan teknologi instruksional
7.
Pentadbir menggunakan sebahagian besar pengurusan dan pentadbiran sekolah
menggunakkan ICT
8.
Kurikulum bagi melahirkan guru hendaklah lebih mengutamakan instruksional
berbanding pedagogi.
Pencarian
maklumat melalui internet adalah asset yang dapat menjayakan pendidikan masa
depan. Kekurangan dan kelemahan bahan prasarana dan bahan sokongan bagi
meningkatkan literasi computer menjadi agenda penting pendidikan selaras dengan
dasar ICT Negara pada abad ke 21. Era ini merupakan era teknologi maklumat yang
memerlukan system pendidikan Negara menggubal maklumat utama pendidikan bagi
membentuk generasi muda dan pelapis Negara celik dan mahir computer dan IT.
Cabaran besar yang perlu ditangani adalah kemampuan untuk menyediakan kemudahan
computer untuk semua pelajar. Ini bermakna kemudahan computer tidak terhad
kepada golongan tertentu sahaja tetapi melibatkan keseluruhan pelajar tanpa
mengira status ekonomi, social, kaum dan sebagainya. Cabaran masa kini akan
datang dalam sector pendidikan adalah penyediaan prasarana computer yang
lengkap untuk kaedah pdp tersebut. Walau bagaimanapun, penyediaan kemudahan
akses internet sahaja tidak akan menjamin keberkesanan pdp secara online. Bukan
setakat penyediaan prasarana seperti computer, makmal computer, talian internet
mahupun servernya, tetapi juga perkhidmatan pembaik pulih juga perlu
dititikberatkan. Jika diberi tanggungjawab kepada guru ICT, sememangnya tiada
kesudahannya kerana pengantian perkakasannya adalah sukar untuk disediakan oleh
guru tersebut, malahan sekolah juga tidak mampu berbuat demikian.
Jangka
hayat sesebuah computer bukanlah selamanya tetapi ada had tertentu sahaja.
Jurang ICT dan digital dipergiat dan diperluaskan terutamanya di sekolah luar
Bandar. Penggunaan ICT dalam pdp akan diperluaskan untuk memastikan lebih ramai
pelajar mendapat faedah, Oleh itu usaha dipergiatkan lagi bagi menyediakan
computer serta kaedah pdp berbantukan computer terutamanya di sekolah luar
Bandar. Pembangunan perisian untuk mata pelajaran teras dan Teknik dan
vokasional perlu lebih dipergiatkan. Manakala untuk mata pelajaran lain
juga perlu dibangunkan sejajar dengan
mata pelajaran teras. Peranan ini sangat penting untuk menjadikan teknik pdp
guru dapat dipelbagaikan berdasarkan sumber yang berbeza. Semua pihak yang terlibat
haruslah mengwujudkan kerjasama agar guru tidak merasa terbeban dengan
tugas-tugas sampingan yang lain. Pihak sekolah harus menangani masalah kewangan
yang mungkin di hadapi dari semasa ke semasa. Oleh itu, soal impak kos sering
kali menjadi persoalan bagi melaksanakan pembelajaran berasaskan computer di
sekolah-sekolah. Perancangan sekolah disekolah juga perlu mengambilkira factor
perubahan yang berlaku dalam penggunaan ICT. Selain menyediakan kemudahan
belajar berasaskan ICT, sekolah juga perlu merangka kos belanjawan pendidikan
terutamanya perbelanjaan yang melibatkan peralatan dan perkakasan ICT dari
semasa ke semasa. Contohnya. Laptop bukanlah alat yang boleh tahan lama ia
perlukan penyelanggaraan yang sempurna kerana jika ia digunakan terlalu lama
maka risiko kerosakkan akan berlaku. Bukan itu sahaja, malahan computer adalah
bahan sasaran penceroboh kerana nilainya yang terlalu mahal. Oleh itu, pihak
sekolah memerlukan pengawasan yang baik
untuk memastikan keselamatan computer dari dicuri. Begitu juga halnya, pihak
sekolah tidak membenarkan peralatan tersebut dibawa keluar tanpa kebenaran
untuk memastikan ia selamat. Perekodan peminjaman perlu dibuat bagi memastikan
perkakasan tersebut terjamin.
Guru-guru
juga perlu menghabiskan sukatan pelajaran mengikut Rancangan Tahunan.
Pengaplikasian ICT dalam pdp memang sangat baik untuk melatih murid mengakses
maklumat dan bahan dari internet, tujuan ini bukan tidak disokong oleh guru
akan tetapi guru tidak mempunyai masa. Sebagai contoh, masa yang digunakan
untuk pdp pada masa itu hanyalah 30 minit sahaja, mana mungkin pelajar dapat
mengakses maklumat dalam masa sesingkat itu terutama dalam aktiviti
perbincangan kumpulan dan pembentangan. Kecuali proses ini boleh dilakukan jika
guru dan pelajar banyak masa ataupun pelajar-pelajar yang pandai dan tidak sesuai untuk pelajar yang lemah. Mereka
memerlukan tunjuk ajar guru sebelum mengakses maklumat-maklumat yang diperlukan
dalam pdp mereka. Pengaplikasian computer ini mengamil masa untuk
pengendaliannya kerana ia perlu dipasang terlebih dahulu dan perlu juga masa
yang lama untuk memuat turun maklumat dari internet. Atas sebab inilah guru
kurang berminat untuk menggunakan computer dalam pdp mereka. Pihak berkenaan
perlu menangani cabaran yang dihadapi ini bagi memastikan pengintegrasian ICT
dapat dilaksanakan dengan efisien dan berkesan.
Sebenarnya
pihak sekolah telah dibekalkan dengan rangkaian jalur lebar yang masih tidak
mampu menampung keperluan sekolah. Jika penggunaannya serentak maka timbullah
masalah mengakses maklumat sedangkan penggunaannya adalah terhad. Masalah ini
boleh menimbulkan gangguan pada pdp guru
berkenaan. Tidak dapat dinafikan bahawa pdp berasaskan ICT adalah sangat
menarik perhatian murid, dan mereka begitu teruja untuk mengakses maklumat dari
internet namun, factor masa dan peralatan yang membatasi mereka. Terdapat murid
yang mampu untuk membawa dan mengendalikan laptop dan broadbane sendiri, namun
pihak sekolah tidak membenarkannya kerana factor keselamatan yang dibimbangi
terhadap murid itu, takut kelak ibubapa akan mendakwa pihak sekolah terhadap
kecuaian itu. Cabaran ini seharusnya
difikirkan secara mendalam tanpa ada bebanan kepada semua pihak terutamanya
kepada guru dan pihak sekolah. Seandainya difikirkan bersama secara menyeluruh,
impaknya akan membawa kesan yang terbaik terhadap perlaksanaannya.
Penggunaan
ICT dalam bidang pendidikan adalah selaras dengan kehendak kerajaan Malaysia
demi untuk meningkatkan kualiti pendidikan bertaraf dunia. Peranan
institusi-institusi pendidikan dalam meningkatkan kadar celik computer terhadap
pengetahuan dan kemahiran. Kerajaan Malaysia, KPM, Pusat Perkembangan Kurikulum
(PPK), Bahagian Teknologi Maklumat, JPN, PPD, Pentadbir sekolah dan tenaga guru
serta sokongan PIBG dan ibubapa haruslah mengembling seluruh tenaga bagi memastikan perlaksanaan ICT berada ditahap yang boleh
diaplikasikan secara maksimum. Pihak kerajaan haruslah memikirkan
langkah-langkah penambahbaikkan terhadap sekolah bestari di mana sekolah
tersebut merupakan perintis terhadap perlaksanaan pdp ICT di sekolah.
Seandainya ia sesuai dilaksanakan di sekolah-sekolah seluruh Malaysia maka ia
memerlukan sokongan dari pelbagai pihak. Sekiranya kajian mendapati ICT kurang sesuai untuk dilaksanakan berdasarkan
kurangnya kemahiran guru dan pelajar, maka perlulah terlebih dahulu untuk
mencari usaha alternative demi untuk ke arah penguasaan ICT.
Prasarana
yang lengkap, jika tidak dimanafaatkan akan menjadi satu masalah kos pembaziran
yang perlu ditangani dengan baik dan berhemah. Contohnya, kerajaan perlu
menyediakan makmal-makmal computer, guru-guru ICT dan menempatkannya ke
sekolah-sekolah yang didapati kurang mahir dalam ICT. Langkah ini lebih mudah,
cepat dan jimat kos kerana para guru diberikan latihan di sekolah sendiri tanpa
perlu meninggalkan kelas dan latihan ini akan berterusan dan disusuli oleh
pemantauan pihak sekolah. Secara keseluruhannya dalam tempoh latihan ini secara
tidak langsung ia akan melibatkan latihan kepada pelajar-pelajar. Sekiranya
sekolah tersebut telah bersedia untuk menerima perubahan itu, maka keperluan
prasarana dan bahan sokongan perlu disediakan dan dihantar bagi memastikan perlaksanaan
ICT di sekolah berkesan sepenuhnya.
Manakala
sikap negative yang ada pada diri guru-guru perlu dikikis terlebih dahulu agar
mereka dapat menerima perubahan kea rah dunia siber dan bukan sahaja
mementingkan pencapaian dalam peperiksaan semata-mata dengan menafikan potensi
pelajar dari segi aspek lain. Pihak KPM perlu memastikan dalam sesebuah sekolah
itu memiliki pakar motivasi untuk memberi kesedaran kepada semua warga sekolah
agar menerima perubahan yang lebih baik. Di samping itu juga, pakar motivator
pula mampu menangani masalah stress guru-guru akibat dari kekangan masa dan
bebanan yang lain terutamanya masalah disiplin pelajar. Jika Kesatuan Guru-Guru
ditubuhkan sekalipun, mereka hanyalah memperjuangkan hak guru-guru dari segi
kenaikkan pangkat dan gaji, tanpa memikirkan isu-isu bebanan guru seprti
kekangan masa dan bebanan kerja dan lain-lain. Dalam ertikata yang lain,
perkara besar dapat diatasi tetapi masalah kecil sukar untuk ditangani. Sikap
negative guru akan dapat di atasi sekiranya ada pihak yang dapat menyelami
masalah dan bebanan guru-guru. Contohnya, guru diminta menjadi guru penyayang,
akan tetapi guru itu sendiri tidak disayangi. Sangat sukar untuk menyelesaikan
perkara tersebut kerana ia melibatkan soal yang remeh temeh namun ia menganggu
perlaksanaan usaha murni tersebut. Begitu juga halnya dengan penggunaan ICT,
jika guru tidak mahu menggunakannya bagaimana pula pelajar boleh memperolehi
manafaatnya.
Pembentukkan
Sukatan Pelajaran kepada Rancangan tahunan dengan bilangan minggu belajar telah
ditetapkan di awal tahun sehinggalah akhir tahun akan menganggu perancangannya
kerana program-program sekolah yang banyak dan ianya merupakan arahan yang
perlu untuk dipatuhi. Jika ditambahtolak, waktu pdp sangat terhad bagi guru menghabiskan sukatan pelajaran dan ini menyebabkan
guru-guru mengambil pendekatan chalk and talk sahaja sebagai jalan singkat
untuk menghabiskan sukatan pelajaran dengan segera. Para guru bukanlah tidak
menyokong hasrat murni kerajaan dalam melaksanakan pembaharuan terutamanya
perlaksanaan penggunaan ICT di sekolah, akan tetapi kerana ingin memenuhi
kehendak sukatan pelajaran maka bebanan ini memaksa guru-guru bersikap dingin
terhadap perlaksanaan itu. Oleh itu, cadangan kepada PPK agar dapat menyemak dan
menyusun kembali secara releven Sukatan Pelajaran berasaskan pengaplikasian ICT
dalam pdp dalam tempoh setahun. Kajian perlu dilakukan dengan teliti
terutamanya untuk subjek Sains dan Matematik. Kedua-dua subjek ini pastinya
lebih menarik jika diimplentasikan ICT semasa pdp dilaksanakan di bilik darjah.
Contohnya, perlaksanaan program TIMSS dan PISA untuk Matematik dan Sains sangat
baik untuk diterokai tetapi guru dan pelajar-pelajar tidak mempunyai ruang masa
yang mencukupi kerana program ini memerlukan pelajar mengakses internet untuk
mencari maklumat bagi membolehkan mereka mempelajari ilmu yang tidak terdapat
dalam sukatan pelajaran. Sekiranya ada pengurangan terhadap sukatan maka ia
akan memberi peluang kepada pelajar untuk menerokai dunia pendidikan tanpa
sempadan. Namun, jika sebaliknya ilmu itu akan tercapai mengikut apa yang telah
ditetapkan.
Kemampuan
pelajar di Bandar jauh berbeza dengan pelajar di luar Bandar. Ini kerana
pelajar di Bandar jauh terdedah pada penggunaan computer dan mahir dalam
penggunaannya. Manakala pelajar luar Bandar berlaku sebaliknya kerana mereka
tidak memiliki kmudahan computer, malahan ia terlalu asing bagi mereka, apatah
lagi rangkaian internet jauh dari jangkauan mereka. Oleh itu, kerajaan harus
menyediakan computer di sekolah-sekolah luar Bandar dan memastikan satu rumah
satu computer, begitu juga halnya dengan rangakaian internet di mana ia perlu
sampai ke kawasan-kawasan yang jauh seperti kawasan pedalaman bagi memastikan
mereka dapat mengaplikasikan penggunaan ICT di sekolah dan di rumah.
Penyelanggaraan
perkakasan computer perlu dilakukan dengan baik oleh semua pihak yang
bertanggungjawab. Jika berlaku kerosakan akan ada pihak yang
dipertanggungjawabkan untuk membantu pihak sekolah dan guru-guru mengatasi
masalah kerosakkan computer. PKG juga perlu ada pakar bagi memantau dan
menyelenggara dari semasa ke semasa.
ICT
terbatas sekiranya capaiannya kurang laju dan jumlah penggunaannya terhad.
Perlu membelanjakan kos yang agak besar untuk memastikan rangkaian jalur lebar
yang disediakan di sekolah-sekolah bukan boleh digunakan di bilik atau di
makmal ICT sahaja, malahan di mana-mana kawasan sekolah ianya dapat diakses dengan
cepat dan mudah. Melalui sarana ibubapa juga, Pihak kementerian perlu
memastikan pihak ibubapa mendapat kemudahan pinjaman untuk pembelian computer
dan broadband bagi setiap anak dan membenarkan mereka membawa computer ke
sekolah tanpa perlu membawa buku teks kerana boleh diakses melalui
internet,secara tidak langsung impaknya adalah membawa banyak kebaikkan untuk
menghapuskan buku teks dan meringankan bebanan pelajar membawa buku teks yang
berat ke sekolah.
Bagi
pihak ibubapa pula, sikap kerjasama perlu dipupuk bagi memastikan anak-anak
mereka di rumah tidak menyalahgunakan untuk tujuan lain. Sekolah juga harus
memastikan pelajar-pelajar dapat menggunakkannya bagi tujuan pdp berbantukan
computer. Semua pihak perlu akur dengan tujuan penggunaan computer dan pihak
ibubapa tidak mendakwa mana-mana pihak jika berlaku kes kehilangan computer dan
pihak sekolah tidak perlu bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan itu
tetapi berusaha menangani permasalahan itu supaya tidak terjadi.
Secara
tidak langsung setiap langkah-langkah penambahbaikkan yang dibincangkan di atas
telah mengambil factor pengurangan kos pengaplikasian ICT di sekolah-sekolah.
Maka, terpulanglah kepada pihak-pihak yang tertentu untuk membincangkan secara
serius mengenai isu ini agar kos dapat dikurangkan seminimum yang boleh
melainkan dua perkara besar yang tidak boleh dikurangkan iaitu penyediaan
prasarana seperti makmal computer dan rangkaian internet di sekolah-sekolah,
Sebagai
kesimpulannya, secara positifnya, semua isu-isu, cabaran dan impaknya perlu
ditangani oleh semua pihak tanpa membebankan satu pihak sahaja agar hasrat
kerajaan Malaysia menandingi Negara-negara lain dalam system pendidikan
tercapai dengan jayanya. Namun perlu diingat bahawa ICT merupakan alat bantu
pdp sahaja, kedudukannya tidak akan dapat menandingi peranan guru
keseluruhannya. Pendidikan pada masa kini adalah asas pada kecemerlangan di
masa hadapan. Kecemerlangan yang dicapai merupakan momentum yang tinggi yang
akan memberi impak yang besar terhadap Negara, bangsa dan agama.
Rujukan
1. Trafton,
P.R. & Claus, A.S. (1994) A Changing Curriculum for a Changing Age. Windows
of Opportunity: Mathematics for Students with Special Needs, The National
Council of Teacher of Mathematics Inc. Virginia, USA
2. James
T. Fey (1989) Educational Studies in Mathematics. Technology and
Mathematics Education: A Survey of Recent Developments and Important Problems,
The Joint Committee of the Mathematical Association of America & The
National Council of Teachers of Mathematics, USA
3. KPM
(1997). Sekolah Bestari Di Malaysia: Suatu Lonjakan Saujana, Kuala
Lumpur.
4. National
Council of Teachers of Mathematics (2001). Principles and Standards for
School Mathematics. New York
5. Burton,
L. & Jaworski, B. (1995) Technology In Mathematics Teaching,
Chartwell-Bratt Ltd., Sweden
6. Lisa
Leonor Grable & Carlos Curto (2001) Adapting to Technologies that
Work, Meridian: A Middle School Computer Technologies Journal, USA.
No comments:
Post a Comment