|
|
RIS
SEMESTER 1 SESI
2010/2011
KOD KURSUS: KRB3063
NAMA KURSUS:
PENGHAYATAN KARYA AGUNG MELAYU
Group UPSI30(A141PJJ)
Berdasarkan
salah satu karya agung yang anda bicarakan dalam Soalan Tugasan A,
bincangkan 2 (dua) aktiviti yang boleh dilaksanakan bagi menerapkan
mana-mana aspekberkenaan ke dalam pengajaran Bahasa Melayu di peringkat
sekolah. diskusi, main peranan, simulasi, permainan bahasa, sosio-drama, bercerita dan aktiviti
lain yang bersesuaian
|
DISEDIAKAN OLEH
NAMA
|
NO. MATRIK
|
PUAN ROZIAH BINTI
ABDUL LATIP
|
D20112055558
|
PUSAT PEMBELAJARAN:
EL-A141PJJ
NAMA TUTOR E-LEARNING: Seri Lanang Jaya bin Haji Rohani
TARIKH SERAH: 21 NOVEMBER, 2014
ISI KANDUNGAN.
BIL
|
KANDUNGAN
|
MUKA SURAT
|
01.
|
AKTIVITI PENERAPAN 1
RPH (BERCERITA)
|
3-5
|
02.
|
AKTIVITI PENERAPAN 2
RPH (LAKONAN)
|
6-8
|
03.
|
RUMUSAN
|
9
|
04.
|
BIBLIOGRAFI
|
10
|
1. AKTIVITI PENERAPAN PERTAMA
Antara aktiviti yang dianggap paling sesuai digunakan dalam menerapkan ciri
pemikiran (mesej dan isi) dalam pengajaran Bahasa Melayu tahun 4
adalah aktiviti bercerita.
Ini kerana, aktiviti bercerita merupakan salah satu pendekatan yang sesuai
digunakan untuk membina kecekapan berbahasa kerana cerita merupakan sesuatu aktiviti yang dapat
menarik minat dan perhatian murid. Melalui aktiviti
bercerita latihan pemahaman, perluasan perbendaharaan kata, dan tatabahasa dapat disampaikan.
Anne Pellowski (1990) pula menjelaskan
bahawa bercerita ialah keseluruhan pengalaman sejenak daripada
penceritaan lisan dalam bentuk berirama atau frosa yang
dipersembahkan atau dipimpin oleh seseorang di hadapan khalayak. Berdasarkan
kepada Novel Interlok dan ciri pemikiran karya agung, guru boleh menggunakan
rancangan pengajaran seperti berikut mengikut langkah-langkah yang telah
dirancang dengan teliti mengikut tahap kesesuaian murid.
RANCANGAN AKTIVITI PENGAJARAN HARIAN
LANGKAH
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI PENGAJARAN
DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
Set Induksi
|
Gambar:
“NOVEL RANJAU
SEPANJANG JALAN”
Soalan:
1. Cuba teka apakah
yang ada di tangan cikgu?
2. Buku ini
menceritakan tentang kehidupan masyarakat Malaysia dahulu?
|
1. Guru memaparkan
buku novel kepada murid.
2. Guru dan murid
bersoaljawab tentang gambar
3. Guru kaitkan
jawapan murid dengan isi pelajaran pada hari ini
|
BBM:
Gambar
NILAI;
Berhati-hati
|
Langkah 1
|
Teks
Novel Ranjau Sepanjang Jalan
|
1. Guru edar
petikan dari teks Ranjau Sepanjang Jalan
2. Guru arah semua murid
baca teks tersebut dengan jelas dan kuat
3. Seorang murid
diminta untuk membaca teks tersebut dengan kuat dan jelas
|
BBM:
Teks Interlok
NILAI:
Berani
|
Langkah 2
|
Teks
Ranjau Sepanjang Jalan
|
1. Guru
bersoaljawab dengan murid mengenai kandungan teks yang dibaca.
2. Guru meminta
murid menceritakan kembali tentang isi cerita yang terdapat dalam teks
tersebut mengikut apa yang mereka fahami.
|
BBM:
Teks Interlok
NILAI:
Berani
Yakin
|
Langkah 3
|
Lakonan:
Berdasarkan Teks
Ranjau Sepanjang Jalan yang telah dibaca.
Watak:
Berdasarkan cerita
teks Ranjau Sepanjang Jalan
|
1. Murid di arah
membentuk 4 kumpulan .
2. Setiap kumpulan
keluar ke hadapan kelas untuk menceritakan kembali cerita yang terkandung
dalam teks dan melakonkan watak-watak yang terdapat di dalam cerita
3. Guru mengulas
tentang dapatan dari lakonan murid tadi
|
BBM:
Petikan Teks
TEKNIK:
Bercerita
Sosio Drama
NILAI:
Yakin
Berani
|
Langkah 4
Penutup
|
Rumusan
|
1.Guru buat rumusan
tentang akviti bercerita dan aktiviti lakonan yang dibuat oleh murid dan
membuat peneguhan.
2. Guru menyerapkan
nilai-nilai murni dari cerita dan lakonan yang dibuat oleh murid
|
BBM:
Petikan/ Teks
Ranjau Sepanjang
Jalan
TEKNIK:
Bercerita
Lakonan
NILAI:
Nilai
Berani
|
Di
dalam rancangan pengajaran yang telah dirancang oleh guru dengan merujuk kepada
rancangan di atas, guru boleh memulakan aktiviti (set induksi) dengan menunjukkan
buku “Novel Ranjau Sepanjang Jalan” sebagai lambang semangat keyakinan dan
kesabaran di Malaysia pada masa itu. Penggunaan buku Novel yang sebenar adalah
untuk menjana minda murid bagi mengaitkan isi pelajaran yang dipelajari pada
masa itu. Contohnya: Isi cerita yang terdapat dalam Ranjau Sepanjang Jalan
melambangkan ketabahan dan kesabaran masyarakat di Malaysia.
Aktiviti seterusnya mengagihkan
salinan teks cerita dari petikan Novel Ranjau Sepanjang Jalan. Petikan Novel
Ranjau Sepanjang Jalan perlulah diringkaskan dan disesuaikan mengikut tahap potensi
murid. Setelah murid menerima salinan teks yang diedarkan, guru boleh meminta
murid untuk membaca terlebih dahulu petikan tersebut dengan bacaan yang kuat
dan jelas serta dengan intonasi yang sesuai kemudian meminta seorang murid
untuk membaca teks tersebut dengan bacaan yang jelas dan kuat mengikut intonasi
yang betul. Langkah berikutnya, guru akan bersoal jawab dengan murid untuk
memastikan kefahaman murid tentang petikan. Guru boleh bertanyakan sama ada
watak di dalam cerita, mesej penyampaian, serta nilai yang terdapat di dalam
petikan tersebut. Setelah dapat memastikan kefahaman murid tercapai, guru boleh
meminta salah seorang murid yang dipilih secara rawak untuk menceritakan
kembali cerita yang dibaca mengikut kefahaman masing-masing.
Seterusnya,
untuk memastikan murid memahami isi dan mesej yang ingin disampaikan, guru mengarahkan
murid membentuk 4 kumpulan dan setiap kumpulan aktiviti bercerita dengan aktiviti
sosio-drama dilakukan di hadapan kelas. Seterusnya setiap ketua kumpulan diminta
untuk menceritakan kembali apa yang mereka cerita dan lakonkan tadi.
Tujuannya
adalah untuk memastikan supaya aktiviti pengajaran dan pembelajaran lebih
menarik dan berkesan dan seterusnya murid lebih memahami mesej yang ingin
disampaikan. Di dalam aktiviti ini, guru akan memilih beberapa orang murid untuk
memainkan watak seperti di dalam cerita novel Ranjau Sepanjang Jalan.
Sepanjang aktiviti sosio-drama ini dijalankan, guru boleh menjadi sebagai
pengantara bagi memastikan cerita yang disampaikan adalah betul dan tepat.
Di
akhir langkah pengajaran ini, guru boleh membuat kesimpulan dengan memberikan
pengajaran dan seterusnya rumusan kepada cerita tersebut dimana isi dan mesej
yang sebenar yang ingin pengarang sampaikan melalui Novel Ranjau Sepanjang Jalan.
2. AKTIVITI PENERAPAN KEDUA
Untuk penerapan yang kedua pula, aktiviti
perbincangan boleh
digunakan dalam menerapkan ciri nilai budaya
dan pandangan hidup karya
agung di dalam mata pelajaran Bahasa Melayu juga.
Aktiviti perbincangan boleh
didefinisikan sebagai satu aktiviti mengeluar dan mengulas pendapat tentang
sesuatu tajuk. Tujuannya untuk melatih murid mengeluarkan fikiran dan pendapat
dengan bernas (Kementerian
Pendidikan, 1990 : 85). Selain
itu, aktiviti perbincangan juga melibatkan interaksi dua hala antara murid dengan murid
atau murid dengan guru dalam proses pembelajaran. Aktiviti ini lebih
berpusatkan kepada murid iaitu murid berbincangan
antara satu dengan lain, berkongsi
maklumat dan memberi serta menerima pendapat
untuk mendapatkan satu persetujuan
bagi menyelesaikan sesuatu masalah atau tugasan. Tambahan lagi, aktiviti
perbincangan juga adalah satu aktiviti pengajaran dan pembelajaran berbentuk
perbualan dan ia dilakukan di kalangan murid di bawah
penyelian dan kawalan seorang guru.
Aktiviti ini dapat dijalankan
dengan melihat kepada rancangan pengajaran yang telah dirancangan beberapa
langkah yang sesuai
AKTIVIT RANCANGAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
Langkah
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran Dan Pembelajaran
|
Catatan
|
Set Induksi
|
Gambar:
“Amalan Gotong
Royong”
|
1. Guru pamer
gambar di papan putih.
2. Guru
bersoaljawab dengan murid mengenai gambar
3. Guru
mengaitkannya dengan isi pelajaran
|
BBM:
Gambar
NILAI:
Tolong- Menolong
Kerjasama
|
Langkah 1
|
Teks:
Teks Ranjau Sepanjang Jalan
|
1. Murid membaca
teks secara senyap.
2. Murid membaca
teks secara kuat dan jelas mengikut intonasi yang betul
3. Berdasarkan teks
guru bersoaljawab dengan murid tentang budaya dan pandangan hidup yang
terdapat dalam teks.
4. Murid diarah
menyenaraikan nilai-nilai yang terdapat dalam teks
5. Murid menyebut
nilai-nilai yang mereka senarai secara beramai-ramai dengan jelas.
|
BBM:
Teks Ranjau Sepanjang Jalan
Nilai:
Berani
Yakin
TEKNIK:
Perbincangan
Soaljawab
|
Langkah 2
|
Nilai
·
Kerjasama
·
Kasih sayang
·
Kepercayaan Kepada Tuhan
·
Usaha
·
Tawakkal
|
1. Guru menerangkan
tentang nilai yang telah disenaraikan oleh murid secara ringkas.
2. Murid membentuk
5 kumpulan yang mewakili 5 nilai yang disenaraikan.
3. Murid berbincang
tentang nilai yang telah dibahagikan oleh guru pada setiap kumpulan
|
BBM:
Teks Ranjau
Sepanjang Jalan
NILAI:
Berani
Yakin
|
Langkah 3
|
Nilai
·
Kerjasama (Kump. 1)
·
Kasih sayang (Kump. 2)
·
Sabar
·
(Kump. 3)
·
Usaha
( Kump. 4)
·
Tawakkal
(Kump 5)
|
1. Setiap kumpulan
di arah untuk berada di hadapan kelas.
2. Setiap kumpulan
hendaklah membentangkan dan membincangkan tentang kekuatan nilai yang mereka
perolehi berdasarkan teks
3. Guru jadi
fasilitator.
|
BBM:
Teks Interlok
TEKNIK:
Perbincangan
NILAI:
Kerjasama
Berani
Yakin
|
Langkah 4
Penutup
|
Rumusan
|
1. Guru membuat
rumusan dan kesimpulan di atas perbincangan murid
2. Murid
dikehendaki menyebut nilai-nilai murni yang mereka perolehi dalam aktiviti
kumpulan secara beramai-ramai.
|
BBM:
Interlok
NILAI:
Berani
Yakin
Teknik:
Perbincangan
|
Di dalam pengajaran dan pembelajaran ini, guru
boleh memulakan langkah dengan aktiviti set induksi. Set Induksi merupakan
salah satu aktiviti di mana murid perlu dijana mindanya oleh guru sama ada
aktiviti itu berdasarkan pengetahuan sedia ada atau pengalaman yang ada pada
mereka sendiri. Aktiviti ini adalah untuk mengaitkan isi pelajaran yang
dipelajari.
Langkah
seterusnya adalah aktiviti bersoal jawab dengan murid.
Guru hendaklah mengedarkan salinan petikan kepada setiap murid. Soal
jawab yang dijalankan perlulah berdasarkan kepada petikan yang menyentuh
tentang ciri-ciri budaya dan pandangan hidup di
dalam petikan Ranjau Sepanjang Jalan. Setelah itu, guru dan murid
akan berbincang tentang nilai yang didapati dalam petikan tersebut
dan kemudian guru meminta murid menyenaraikan seberapa banyak lagi
nilai yang ada di dalam petikan dan menyebut nilai-nilai itu dengan kuat dan
jelas di dalam kelas. Setelah itu, guru boleh mengambil langkah yang kedua
dengan menerangkan serba sedikit tentang nilai utama yang telah dipilih.
Berdasarkan nilai itu guru memperjelaskan tentang apa yang perlu dilakukan.
Seterusnya, guru akan membahagikan murid kepada lima kumpulan untuk
membincangkan nilai budaya dan pandangan hidup yang telah
guru pilih dengan lebih jelas lagi.
Setiap kumpulan akan diberi satu nilai untuk
dibincangkan kekuatannya di dalam petikan yang diberi. Guru akan memberi masa
dalam 10 sehingga 20 minit untuk murid berbincang dengan ahli kumpulan di bawah kawalan guru.
Langkah seterusnya, setiap kumpulan akan diminta ke hadapan kelas untuk
membincangkan nilai yang telah diberi dengan kumpulan lain. Setiap kumpulan akan membincangkan
nilai tersebut serta kekuatannya berbanding dengan nilai
yang diperolehi kumpulan yang lain.
Di
dalam aktiviti ini, guru membenarkan murid lain
untuk bertanyakan soalan sekiranya
terdapat kelemahan atau pun kekuatan di
dalam nilai yang dibincangkan. Dan pada
akhir langkah ini setiap kumpulan di
kehendaki membincangkan nilai-nilai yang telah diberi berdasarkan pendapat
masing-masing dan akan diberi bimbingan oleh guru, seterusnya guru akan bertindak untuk membuat rumusan yang sangat
sesuai dengan nilai yang telah dipilih.
RUMUSAN
Melalui aktiviti yang dirancang oleh
guru, jelas sekali kita dapat melihat bahawa dengan menerapkan mana-mana ciri
yang terdapat di dalam karya agung melalui aktiviti-aktiviti yang dipilih,
sedikit sebanyak dapat mendedahkan
kepada murid-murid akan kekuatan
nilai sesebuah karya yang pilih oleh guru seperti dari Novel Ranjau Sepanjang
Jalan. Jesteru dapat membolehkan murid berfikir secara matang dan bijak mencari
isi-isi yang tersurat dan tersirat di dalam petikan yang diberikan. Selain itu
juga, melalui aktiviti yang dipilih dan bersesuaian dapat menambah
lagi keberkesanan dan keseronokan murid di dalam pengajaran yang disampaikan.
Tambahan pula, untuk mengharapkan murid
menghayati keseluruhan isi cerita adalah satu perkara yang mustahil
memandangkan Novel Ranjau Sepanjang Jalan ini mempunyai aras yang tinggi
bagi tahap pemikiran murid yang tidak sesuai bagi murid-murid sekolah rendah.
BIBLIOGRAFI.
1.
Dr.Seri Lanang Jaya Bin Hj.Rohani, Prof. Madya Dr.Abd.Rahman Bin Napiah,
Dr.Hj.Mohd.Rashid Bin Md.Idris &
Dr.Hj.Naffi Bin Mat .(2013). Penghayatan
Karya Agung. Tanjong
Malim: Universiti Pendidikan Sultan Idris
2. Kementerian
Pelajaran Malaysia (2010). Buku Panduan Guru Bahasa Malaysia.
Putrajaya:Bahagian Pembangunan Kurikulum
3.
Rahimah Haji Sabran dan Rahim Syam (1987). Kaedah Pengajaran Bahasa Melayu.
Petaling Jaya : Penerbit Fajar Bakti
Sdn.Bhd4. Tuan Jah Tuan Yusof dan Faridah Nazir
(2011).
4. Pengajaran Kemahiran Bahasa Melayu. Selangor: Penerbit Multimedia Sdn.Bhd Ezani
Yusoff (Bob), “Teknik Pengajaran dan
Pembelajaran”
No comments:
Post a Comment