KPR 3974
LATIHAN MENGAJAR 1
RANCANGAN PENGAJARAN
MINGGU 2
KUMPULAN
UPSI K00451(A151PJJ)
DISEDIAKAN OLEH
NAMA
|
ROZIAH BINTI ABDUL LATIP
|
NOMBOR ID
|
D20112055558
|
NOMBOR TELEFON
|
0142825055
|
NAMA TUTOR E-LEARNING: PROF. ABDUL TALIB B. MOHD HASIM
TARIKH SERAH: 03 OCTOBER,
2015
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
BAHASA MELAYU TAHUN 4
MINGGU 1
Nama Guru Pelatih :
PUAN ROZIAH BT. ABDUL LATIP
Mata Pelajaran :
BAHASA MELAYU
Bilangan Murid :
20 0RANG
Tahun : 3
CEMERLANG
Tarikh :
6.07.2015
Masa :
1.00-2.00 PETANG
Tema
|
Keselamatan
|
Tajuk
|
Panduan
Keselamatan
|
Objektif
|
Di akhir pengajaran dan pembelajaran ini, murid dapat:
1. Membaca teks yang mengandungi pelbagai pola ayat
2. Membina 5 ayat tanya dengan kata tanya dan menulisnya
dalam lembaran
kerja.
3. Mengambil imlak perkataan berimbuhan akhiran yang
dibaca oleh guru.
|
Fokus
Utama
|
Standard Kandungan
|
2.3
|
Membaca kuat pelbagai bahan
bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
|
Standard Pembelajaran
|
2.3.1
|
Membaca kuat pelbagai bahan bacaan yang mengandungi
pelbagai pola ayat dengan lancar, sebutan dan intonasi yang betul dan jelas.
|
|
Fokus
Sampingan
|
Standard Kandungan
|
3.4
|
Menulis imlak dengan tepat.
|
Standard Pembelajaran
|
3.4.1
|
Menulis
imlak perkataan
berimbuhan
dengan tepat.
|
|
Pengisian
Kurikulum
|
Ilmu: Pendidikan Keselamatan Jalan Raya
Nilai: Berdikari, Berani
KBT: Menjana idea, mengenal pasti
EMK:
Kreativiti dan inovasi
TMK:
Belajar melalui TMK
|
||
Kemahiran
Bahasa
|
·
Perkataan berimbuhan
·
Ayat Tanya
|
||
Alat
Bantu
Mengajar
|
·
Kad Perkataan, Lembaran Kerja/Buku Aktiviti,
radio
|
||
Pengetahuan
Sedia Ada
|
Murid
faham dan tahu tentang panduan menjaga keselamatan diri
|
AKTIVITI
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
Langkah/
Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran Dan Pembelajaran
|
Catatan
|
||||||
Set Induksi
5 Minit
|
Rakaman Penculikkan
Soalan:
1. Apakah yang
kamu dengar
melalui
rakaman ini?
2. Apakah langkah-
langkah
keselamatan yang
perlu kamu tahu
berdasarkan situasi
dalam rakaman
tadi?
3. Mengapa kamu
perlu menjaga
keselamatan diri?
|
1. Murid mendengar
rakaman melalui radio.
2. Murid bercerita
tentang isi rakaman
yang mereka
dengar.
3. Murid bersoaljawab
dengan
guru.
4. Guru mengaitkan
jawapan
murid
dengan isi pelajaran
pada hari ini.
|
ABM:
·
Radio
·
Spaker
·
Handphone
KBT:
·
Menganalisis
Nilai:
·
Berdaya saing
Teknik:
·
Bersoal jawab
·
Bercerita
|
||||||
Langkah 1
10 Minit
|
Lembaran Kerja
Petikan
Kata Tanya
|
1. Guru edar petikan
kepada murid.
2. Murid membaca dan
Menyebutkan
perkataan yang
terdapat dalam
petikan.
3. Guru memperkenalkan
perkataan kata tanya
kepada murid-murid.
4. Guru lekat kad
perkataan kata tanya di
papan putih.
5. Murid menyebut kata
tanya yang terdapat
dalam kad perkataan
5. Murid menyalin di
dalam buku tulis.
|
ABM :
·
Kad perkataan
·
Petikan
Teknik :
·
Bersoal jawab
·
Sumbang saran
Kaedah:
·
Sebut
KBT:
·
Menghubung kait
BCB:
·
Bacaan Intensif
|
||||||
Langkah 2
15 Minit
|
Aktiviti Kumpulan
Kumpulan 1
Soalan.
·
Buat 5 ayat berdasarkan kata tanya “apa”.
Kumpulan 2
Soalan:
·
Buat 5 ayat berdasarkan kata tanya “siapa”,
Kumpulan 3
Soalan:
·
Buat 5 ayat berdasarkan kata tanya “bila”.
Kumpulan 4
Soalan:
·
Buat 5 ayat berdasarkan kata tanya “mengapa”
|
1. Guru mengagihkan
murid-murid kepada
empat
kumpulan.
2. Setiap kumpulan
diedarkan lembaran
kerja dan berbincang
untuk menjawab
soalan
3. Guru memantau dan
membimbing setiap
kumpulan.
4. Hasil jawapan
dibentang di hadapan
kelas.
5. Murid dan guru
membuat pembetulan
|
Teknik:
·
Perbincangan
ABM:
·
Lembaran Kerja
KBK:
·
Mengenalpasti
·
Mencari maklumat
Nilai:
·
Kerjasama
·
Prihatin
·
Tekun
Konstruktivisme :
·
Menjana minda
|
||||||
Langkah 3
15 Minit
|
Petikan Buku Teks
Imlak
|
1. Murid membaca
petikan di dalam buku
teks dan mengenal
pasti perkataan
berimbuhan akhiran.
2. Murid dan guru
bersoaljawab tentang
perkataan yang
mempunyai imbuhan
akhiran.
4. Murid diarah sediakan
buku tulis masing-
masing dan mengambil
imlak serta menulis
perkataan imbuhan
akhiran yang
dibacakan oleh guru
5. Seramai 5 orang murid
diarahkan untuk
menulis jawapan
mereka di papan putih.
6. Murid yang menjawab
dengan betul diberikan
pujian.
7. Murid yang
memberikan jawapan
yang kurang
memuaskan diberikan
dorongan dan
peneguhan.
|
Nilai:
·
Kerjasama
·
Prihatin
·
Tekun
Konstruktivisme :
·
Memindahkan maklumat
·
Mengenal pasti
BBM:
·
Buku Teks
|
||||||
Langkah 4
10 Minit
|
Buku Teks/Buku Aktiviti Bahasa
Melayu Tahun 3
·
Melengkapkan teks dengan perkataan berimbuhan
akhiran
|
1. Guru arahkan buka
buku aktiviti
2. Murid menjawab
soalan di dalam buku
aktiviti (ms 23)
3. Guru semak kerja
murid
4. Murid dan guru buat
pembetulan
|
BBM:
·
Buku Aktiviti BM
KBT:
·
Mengenal pasti
Kontekstual:
·
Menghubungkait
Nilai:
·
Rajin
|
||||||
Penutup
5 Minit
|
Nilai-nilai murni
|
1. Guru menerapkan
nilai-nilai
murni
2. Guru menutup
pelajaran pada hari ini.
|
Nilai:
·
Patuh
·
Kerjasama
·
Rajin
|
Penilaian Pengajaran dan pembelajaran
|
·
Murid dapat membina ayat tanya,dan mengambil
imlak perkataan berimbuhan akhiran .
|
Refleksi
|
KEKUATAN
·
Penggunaan kad perkataan dan radio yang
menarik dapat menarik minat murid-murid.
·
Murid aktif
dalam aktiviti perbincangan.
·
Demikian juga aktiviti kumpulan penglibatan murid kelihatan aktif dan dapat
menarik minat murid dalam mencari
maklumat dan perkataan-perkataan yang dikehendaki.
·
2 orang murid diberi bimbingan dan aktiviti
pemulihan.
KELEMAHAN
·
Guru masih lagi tidak dapat mendekati murid
yang pasif
(3 orang).
|
No comments:
Post a Comment